وبلاگ هلث 98

ساخت وبلاگ

داروی کولومب داروی آنتی‌ اسپاسمودیک است که دارای اثر مستقیم بر عضلات صـاف لوله گـوارش‌، دارای جذب سـریع پس از مصرف خوراکـی‌، متابولیزاسیون به وراتریک اسید و مبورین هیدروکلراید از طریق هـیدرولیز، دفـع کـلیوی متابولیت‌ها، PB : ٧۵ درصد.

کولومب مبورين هيدروكلرايد۱۳۵ یا ۲۰۰ قرص روکشدار

قرص S.C. Tab: 135mg قرص آهسته رهش – ریتارد SR Cap: 200mg

 

دسته دارویی آنتی اسپاسموديك گوارشی

اثر درمانی درمان علامتي درد و گرفتگی عضلات شكمی

عوارض جانبي به طور كلي این دارو به خوبي تحمل مي­شود، در موارد نادر در بعضي افراد سردرد، سرگيجه، بيخوابي و واكنش­هاي پوستي گزارش شده است.راهنمای مصرف مقدار مصرف دارو را پزشک تعيين می کند.

مقدار مصرف معمول دارو در بزرگسالان

يك قرص ۱۳۵ ميلي­گرمي سه بار در روز ۲۰ دقيقه قبل از غذا شکل دارویی شرکت داروسازی رها مبورین را به صورت قرص­هاي گرد روكش­دار سفيد رنگ به صورت بليسترهاي ۱۰ تايي درجعبه ۳۰ عددي و به همراه بروشور عرضه میکند. هر قرص حاوی ۱۳۵ میلی گرم مبورین هیدروکلراید میباشد.

 درمان سندرم روده تحریک‌ پذیر

 

موارد منع مصرف و احتیاط

مبتلایان به ایلئوس پارالیتیک

احتیاط:‌ مبتلایان به اختلالات‌ کبدی یاکلیوی یا مشکلات قلبی مثل بلوک قلبی‌.

 

 راهنماييهای عمومي قبل از مصرف اين دارو در موارد زير با پزشك خود مشورت كنيد:

درمان علامتي درد و گرفتگي عضلات شكمي ناراحتي روده مربوط به سندرم روده تحريك­پذير درمان اسپاسم­هاي رودي معدي ثانويه ناشي از اختلالات ارگانيك در صورت حساسيت به دارو يا هر يك از اجزاي تشكيل دهنده، دارو در صورت ابتلا به بيماريهای نارسايي كبدي و كليوي، اختلالات قلبي از جمله انسداد قلبي، پورفيريا و انسداد روده فلجي. مصرف در دوران بارداري و شيردهي:آزمايشات روي حيوانات اثر تراتوژني نشان نداده است، به هر حال احتياطات معمول در استفاده داروها در دوران حاملگي در مورد اين دارو نيز بايد در نظر گرفته شود. هشدارها مصرف مبورين گاهي اوقات منجر به سرگيجه مي­شود و ممكن است بر مهارت­هاي رواني – حركتي مربوط به رانندگي و كار با ماشين­آلات تاثير گذارد. مصرف اين دارو در بيماران مبتلا به انسداد روده فلجي (paralysis ileus) مجاز نيست. در بيماران مبتلا به اختلالات کبد و کليه بايد با احتياط فراوان مصرف شود.

کپسول کولومب ۲۰۰

 

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 651 تاريخ : چهارشنبه 15 خرداد 1398 ساعت: 16:24

 

شقاق مقعدی، به زخمی گویند که در اطراف مقعد بوجود می آید و سبب بروز درد و یا خونریزی در هنگام دفع می شود. همچنین این مشکل را به عنوان شکاف رکتوم نیز می شناسند.

 

در طول زمان، شکاف های مقعدی به اندازه کافی عمیق می شود تا بافت های عضلانی هم در معرض آن قرار بگیرند. این مشکل ممکن است به علت فشارآوردن در هنگام دفع، زایمان یا حتی اسهال طولانی مدت یا یبوست باشد. اخیرا مطالعه ای نشان داده است که IBD (بیماری التهابی روده)، سرطان و یا عفونت نیز می توانند یکی از علل عمده شقاق مقعدی باشند.

 

شقاق مقعدی 

شقاق مقعدی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و معمولا در کودکان و نوزادان نیز یافت می شود. در واقع، شکاف های مقعدی جدی نیستند و در برخی موارد زخم بعد از ۴ الی ۶ هفته خود به خود بهبود می یابد. با این حال در ادامه به بررسی تعدادی از راهکارهای خانگی برای درمان شقاق مقعدی می پردازیم.

 

 

شقاق مقعدی، به زخمی گویند که در اطراف مقعد بوجود می آید

 

درمان شقاق با روغن زیتون، موم و عسل

بیماران مبتلا به شقاق مقعدی پس از استفاده از درمانی موضعی، کاهش قابل توجهی در درد، خونریزی و خارش داشته اند. مخلوط ساخته شده از روغن زیتون، عسل و موم دارای خواص ضد باکتری و اثرات درمانی است. علاوه بر این، هیچ اثر جانبی هم با استفاده از آن گزارش نشده است. محققان نتیجه گرفتند که این مواد، ترکیبی بی خطر و درمان بالینی موثر در درمان شقاق مقعد بوده و حتی می تواند در درمان بواسیر هم موثر باشد.

برای این کار:

مقادیر مساوی روغن زیتون، عسل و موم را در یک کاسه مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را در مایکروویو گرم کنید تا زمانی که موم به طور کامل ذوب شود.

مخلوط را خنک کرده، سپس آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

این کار را چندبار در روز انجام دهید.

 

آلوئه ورا :

تسکین دهندگی درد و قدرت التیام طبیعی آلوئه ورا باعث شده است تا از آن در درمان علائم شقاق مقعد و همچنین کمک به احیای بافت پوست آسیب دیده استفاده شود.

برای این کار:

یک برگ آلوئه ورا را بردارید و آن را شکاف دهید تا ژل آن خارج شود.

ژل را به طور مستقیم بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

این کار را چندبار در روز انجام دهید.

 

 

درمان خانگی شقاق مقعدی با ژل آلوئه ورا

 

سرکه سیب :

لیست درمان های خانگی شقاق مقعدی بدون در نظرگرفتن سرکه سیب کامل نیست! سرکه سیب در درمان یبوست، که یکی از دلایل بروز شقاق مقعدی است، موثر است. علاوه بر این، فیبر محلول در آب سرکه سیب که پکتین نام دارد، می تواند به طور قابل توجهی هضم را بهبود بخشد که در نتیجه دفع راحت تر صورت می گیرد. برای استفاده از سرکه سیب:

۱ تا ۲ قاشق غذا خوری سرکه خام را به مقداری آب اضافه کنید.

با توجه به طعم، مقداری عسل به آن اضافه کنید.

هر روز دو بار از آن استفاده کنید.

 

روغن نارگیل :

بخاطر مقادیر فراوان از تری گلیسیرید زنجیره میانی، روغن نارگیل می تواند به طور موثری منطقه تحت تاثیر را چرب کرده و شروع به بهبود زخم کند. روغن نارگیل یکی از گزینه های خوب برای درمان شقاق مقعدی است. برای این کار:

مقداری روغن نارگیل را به طور مستقیم ۲ تا ۳ بار در روز بر روی اسفنکتر بمالید. در موارد شدید، زمان مصرف روغن را افزایش دهید. در صورت داشتن یبوست و همچنین مشکلات سیستم گوارش، می توانید روغن نارگیل را در رژیم غذایی روزانه خود در نظر بگیرید.

 

تخم کتان : 

بخاطر وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین فیبر، بذر کتان یکی از قوی ترین مواد غذایی برای درمان خونریزی شکاف های مقعدی است. تخم کتان همچنین قادر به درمان یبوست هم هست. علاوه بر این، به خاطر خواص ملین بودن آن، می تواند باعث شود تا فشار کمتری در هنگام دفع بر شما وارد شود. برای استفاده از بذر کتان:

یک قاشق غذا خوری پودر بذر کتان را در مقداری آب بریزید و یک بار در هر روز قبل از خواب مصرف کنید. همچنین ممکن است مکمل کتان را پس از مشورت با پزشک، در قالب کپسول مصرف کنید.

 

گیاه هماور (کامفری)

هماور گیاهی است از تیره گاوزبان ها، که باعث بهبود در التیام زخم شده و درد ناشی از شقاق مقعدی را از بین می برد. برخی از مطالعات بالینی هم این ادعا را تایید می کند که  هماور توانایی التیام زخم را دارد. برای استفاده از این گیاه:

 

یک قاشق غذاخوری هماور خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه خیس بخورد. آن را صاف کنید و اجازه دهید سرد شود و سپس از آن برای تمیز کردن منطقه آسیب دیده استفاده کنید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.  همچنین شما می توانید پماد بدون نسخه کامفری را هم تهیه کرده و دوبار در روز بر موضع آسیب دیده بمالید.

 

آب میوه :

با توجه به این که شقاق مقعدی عمدتا به علت مصرف مواد غذایی نامناسب مثل نشاسته فرآوری شده و همچنین قندهایی که باعث یبوست و سخت شدن مدفوع می شوند، رخ می دهد. بنابراین، اولین اولویت برای شما، درمان یبوست نرم شدن مدفوع است.

بدین منظور: 

روزی ۳ تا ۴ بار در روز میوه های تازه مصرف کنید. همچنین می توانید هر روز ۷ تا ۸ لیوان آب میوه مصرف کنید. آنزیم های گوارشی موجود در آب میوه می تواند روند هضم غذا و راحتی در دفع مدفوع را بهبود بخشد.

 

وبلاگ هلث 98...ادامه مطلب
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : درمان شقاق مقعدی با عسل, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 2295 تاريخ : سه شنبه 27 آذر 1397 ساعت: 4:32

طحال،ضوی ۲۵۰ گرمی و به اندازه مشت بسته انسان است که از دستگاه لنفاوی محسوب می شود و زیر قفسه سینه و سمت چپ بدن قرار گرفته است.

این عضو کوچک و نرم در دوران جنینی، وظیفه خون سازی را به عهده دارد، اما پیش از تولد نوزاد این وظیفه مهم را به مغز استخوان واگذار می کند و پس از آن تصفیه خون و نیز تقویت سیستم ایمنی را با نگهداری از گلبول های سالم قرمز و سفید و پلاکت خون به عهده می گیرد

 

یکی از مهمترین اعضای بدن برای سلامتی دستگاه گردش خون و پاکسازی مواد سمی از بدن طحال است، اما گاهی بدون علائم مشهود این عضو بزرگ شده و باعث مشکلات سلامتی در بدن می‌شود.

بزرگ شدن طحال به دلایل مختلفی رخ می‌دهد از جمله عفونت، بیماری‌های خونی، مشکلات ژنتیکی و برخی بیماری‌های دیگر که می‌تواند این عضو را بزرگ کند.

 

طحال یکی از ارگان‌های حیاتی در سیستم لنفاوی بدن انسان است و مانند یک نگهبان بدن را از عفونت‌ها و ابتلا به بیماری‌های ویروسی حفظ می‌کند. این عضو از بدن مسئول تولید آنتی بادی برای مقابله در برابر میکروب‌ها و باکتری‌ها است، همچنین به تمیز نگه داشتن خون، حمل و نقل و متعادل سازی سطح مایعات بدن، حفظ پلاکت‌های خون و خارج کردن مواد سمی و گلبول‌های مرده از خون می‌پردازد.

 

طحال در دوران جنینی، وظیفه خون سازی را به عهده دارد

 

بزرگ شدن طحال 

بزرگ شدن طحال به نام بیماری اسپلنومگالی شناخته می‌شود و نشان دهنده فعالیت شدید سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل تهدید کننده حیات است، اما این کار را به اشتباه انجام می‌دهد و سبب بزرگ شدن طحال شده است.

طحال می‌تواند به میزان زیاد بزرگ شود و حتی با معاینه بالینی بیمار و لمس تورم شکم در ناحیه سمت چپ بدن پشت معده تشخیص داده شود.

 

کارشناسان طب سنتی اعتقاد دارند مصرف برخی مواد غذایی بویژه خوراکی‌های با طبع سرد، شور و ترش می‌تواند سبب بزرگ شدن طحال و در نهایت آسیب دیدن کبد شود.

بیماری‌های طحال و بزرگ شدن آن می‌تواند سبب ابتلای افراد به انواع عفونت‌ها شود، همچنین انرژی پایین برای فعالیت ها، کمک خونی، بی اشتهایی، افزایش وزن بدن، مشکل در هضم مواد غذایی و نیز جریان خون نامنظم، به همین دلیل افراد باید مراقبت خاصی ازسیستم لنفاوی خود بویژه طحال داشته باشند.

 

 درمان بزرگی طحال

 

علل بزرگ شدن طحال :

عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز

• عفونت های باکتریایی مانند سیفلیس و یا عفونت لایه داخلی قلب (اندوکاردیت)

• عفونت های انگلی مانند مالاریا

• سیروز و سایر بیماری های کبدی

• کم خونی همولیتیک (نوعی کم خونی است که طی آن گلبول های قرمز خون دچار تخریب زودرس می شوند)

• سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم و بیماری هوچکین

 اختلالات متابولیکی

• فشار خون در رگ طحال و یا کبد که در اثر این فشار، لخته خون در رگ ایجاد می شود

 

علائم بزرگ شدن طحال :

– سوء هاضمه یا احساس ناراحتی گوارشی پس از خوردن مواد غذایی

– احساس درد و حساسیت در اطراف ناحیه طحال، در سمت چپ بالای شکم

– احساس درد در شکم که تا شانه سمت چپ امتداد پیدا می‌کند

– درد هنگام تنفس عمیق

– پایین بودن سطح انرژی

– خستگی مزمن

– زردی پوست بدن بویژه صورت

– کم خونی

– کاهش وزن بدون علت

– عفونت‌های مکرر بویژه در ناحیه گوش، مجاری ادراری، تنفسی و یا عفونت‌های سینوسی

– خونریزی و بروز کبودی به میزان زیاد در بد

 

زردی پوست بدن بویژه صورت یکی از علائم بزرگی طحال است

 

درمان بزرگ شدن طحال :

نکته مهم در درمان بزرگی طحال آن است که بسیاری از افراد می‌توانند فقط با درمان علل و بیماری‌های ثانویه‌ای که به بزرگی طحال منجر شده است، اصلاح الگوی فعالیت شان و نیز مراقبت از ابتلا به بیماری‌های عفونی به درمان موثر این مشکل دست یابند و برخی دیگر نیز باید تن به جراحی بدهند و این عضو از بدنشان را خارج کنند.

 

نکاتی راجع به بزرگی طحال کودکان:

بزرگ شدن طحال در کودکان مبتلا به کم خونی همولیتیک مادرزادی، بیماری گوچر یا بیماری سلول داسی شکل ایجاد می شود. آبسه طحال شایع ترین علت بزرگی طحال در بچه ها با کاهش عملکرد سیستم ایمنی می باشد.

 

اختلالات متابولیکی یکی از علل بزرگی طحال می باشد

 

درمان بزرگی طحال در طب سنتی:

پرهیزات برای درمان بزرگی طحال و ورم طحال :

کسانى که مى‏ خواهند طحال سالمى داشته باشند تا آنجا که ممکن است از خوردن مولدات سودا مثل عدس، بادمجان، سیر، پیاز، خرما، عسل، گوشت مانده بایستى خوددارى کنند. در موقع پرى شکم از انجام کارهاى سنگین و سخت پرهیز کنند. از فریاد زدن‏هاى شدید و نعره کشیدن خوددارى نمایند، غذاهاى لطیف که براى کبد مفید است در اینجا نیز مؤثر است.

 

درمان ورم طحال در طب سنتی :‏

براى درد ناحیه طحال روزانه ۱۰ گرم تخم ترب را کوبیده در سکنجبین حل کرده صبح و عصر تا درد ادامه دارد میل نمایند.

براى درمان ورم طحال روزانه ۵ گرم مغز ناخنک، ۵ گرم افسنطین را جوشانده صبح و عصر میل نمایند تا از بین رفتن ورم این درمان را مى ‏توان ادامه داد.

 

در ورم طحال برحسب مزاج بیمار درمان انتخاب مى ‏شود. در گرم‏ مزاجان دادن آب کاسنى یا عرق آن روزى سه استکان یا آب بادیان و شکر (۱۰ گرم بادیان در ۲۰ گرم شکر براى یک روز).

 

گیاهان مفید در درمان ورم طحال و بزرگی طحال :

در بیمارى‏ هاى طحال آب فلوس و تاجریزى یا پوست هلیله زرد و سیاه‏دانه یا شاه‏تره یا تخم کشوث یا ریشه کاسنى یا آلوچه ورقانى یا آلوى معمولى یا تمر هندى یا طباشیره یا انیسون یا گل بنفشه یا گل سرخ، همه مفیدند (یک یا چندتاى آنها را انتخاب کرده روزى ۵ گرم صبح و ۵ گرم شب جوشانده میل نمایند).

 

اگر بیمار مبتلا به تب باشد یک عدد کدوى کوچک را پخته در سکنجبین حل کرده و میل نمایند.

تخم خرفه ۱۰ گرم نرم کوبیده در عرق کاسنى ریخته روزى سه استکان میل نمایند، یا تمر هندى، سکنجبین و تخم خرفه و مغز فلوس را باهم آمیخته به کار برند.

علل بزرگ شدن طحال و درمان آن

 

وبلاگ هلث 98...ادامه مطلب
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : علل بزرگ شدن طحال و درمان آن, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 2115 تاريخ : جمعه 23 آذر 1397 ساعت: 3:55

برخی رژیم لاغری و برخی دیگر تنها ورزش های چربی سوز را پیشنهاد می کنند اما گروهی برای کسب موفقیت و رسیدن به نتیجه دلخواه در کاهش وزن و لاغری یک برنامه اصولی و علمی پیشنهاد می کنند.

راه های کاهش وزن از دست دادن ۵۰ پوند (۲۲.۶ کیلوگرم) وزن یک تعهد مهم است و اگر اضافه وزن یا چاقی شما به میزان قابل توجهی است ممکن است لازم باشد اما علی رقم آنچه که رژیم های غذایی مد و بازاریابان محصولات قول می دهند هیچ راه سریع و آسان برای انجام آن وجود ندارد.

کاهش وزن سالم و موفق وابسته به عادات بلند مدت است که شامل یک رژیم غذایی معقول و ورزش منظم است متاسفانه، برای بسیاری از ما، گفتن آن آسان تر از انجام آن است.

مرحله ۱: با کاهش کالری وزن کم کنیم

کاهش مصرف کالری باید اولین گام مهم در هر برنامه کاهش وزن باشد برای سوزاندن یک پوند چربی، شما نیاز به ایجاد یک کاهش در حدود ۳۵۰۰ کالری دارید.

به گفته کلینیک مایو، شما می توانید فقط با خوردن ۵۰۰ کالری کمتر در هر روز یک پوند در هفته از دست بدهید این صدا در ابتدا ممکن دلهره آور باشد اما آن آسان می شود زمانیکه شما یک برگر را با یک ساندویچ بوقلمون در موقع ناهار مبادله نمایید و به جای زمان طولانی گرسنه ماندن، یک بشقاب شام بخورید.

مرحله ۲:با صحیح خوردن راحت وزن کم کنیم

از دست دادن وزن همیشه با مصرف کالری کمتر ساده نیست به خصوص اگر هدف شما ۵۰ پوند کاهش وزن است.

آنچه می خورید به علاوه مقدار غذایی که می خورید باعث تفاوت معنی داری از نظر موفقیت طولانی مدت می شود.

با این رژیم غذایی و لاغری راحت وزن کم کنیم:

– پروتئین های کم چربی مثل گوشت سفید (مرغ و ماهی) است.

– چربی خوب بخورید مانند آنهایی که در ماهی، آجیل و روغن زیتون وجود دارد.

– سبزیجات و میوه جات که باید نیمی از هر وعده غذایی را تشکیل دهد.

– نوشیدنی های غیر شیرین بخورید و از الکل اجتناب کنید.

– غلات سبوس دار به جای کربوهیدرات ساده مصرف نمایید.

– کنترل سهم نیز کلید کاهش وزن طولانی مدت است. به آنچه می خورید فکر کنید و برای هر وعده غذایی زمان بگیرید.

مرحله ۳: با حرکت بیشتر سریعتر وزن کم کنیم

کاهش کالری یک گام مهم است اما آن برای رسیدن به موفقیت و از دست دادن طولانی مدت وزن کافی نیست به گفته کلینیک مایو، در حالی که آنچه می خورید تأثیر بزرگتر در مقدار از دست دادن وزن دارد ورزش نیز نقش بزرگتر در مطمئن ساختن شما در عدم برگشت کاهش وزن دارد. و به ماندگاری کاهش وزن کمک می کند.

ورزش منظم نه تنها چربی می سوزاند بلکه عضلات را می سازد عضلات در زمان استراحت کالری بیشتر از بافت به طور منظم می سوزاند بنابر این ساخت عضلات کاهش وزن را در دراز مدت نگه می دارد.

با توجه به نظر دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت (ODPHP)، بزرگسالان بین ۱۸ – ۶۴ سال باید ۱۵۰ دقیقه (دو ساعت و نیم) در هفته ورزش متوسط انجام دهند همچنین برای افزایش از دست دادن وزن، هر دو مرکز ODPHP و کلینیک مایو توافق دارند که پنج ساعت ورزش متوسط در هفته می تواند به شما در از دست دادن وزن و حفظ آن کمک کند.

موفقیت کاهش وزن طولانی مدت تا حدی به ورزش روزانه بستگی دارد یک تمرین طولانی در هفته آن را قطع نمی کند ورزش منظم همچنین می توانید جلوگیری از افزایش وزن در طول فلات کاهش وزن کمک کند.

این بدان معناست که یک وعده غذایی و یا دسر در تعطیلات اثرات مضر زیادی بر تلاش های شما برای ریختن وزن اضافی نخواهد داشت.

مرحله ۳٫۴:حفظ حرکت

با توجه به مطالعه از موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری های کلیه، ۲۰ دقیقه ورزش شدید در روز همراه با غذا خوردن سالم برای حفظ کاهش وزن ضروری است این مطالعه نشان داد که اضافه کردن ورزش سبب از دست دادن وزن بیشتر از رژیم غذایی به تنهایی می شود این نیز ماهیچه های شما را حفظ می کند و سبب سوزاندن کالری بیشتر زمانی که شما در حال استراحت هستید می شود و همچنین از حفظ قدرت و تحرک حمایت می کند علاوه بر این، ورزش برای شرکت کنندگان در مطالعه در عضله سازی و ثبات وزن مفید است بنابر این برای حفظ حرکت مطمئن شوید!

مرحله ۵:پیگیر موفقیت خود باشید

قبل از اینکه شما در یک برنامه کاهش وزن وارد شوید این مهم است شما بفهمید کجا هستید و چگونه می خواهید به هدفتان برسید بهتر این است که بیش از یک تا یک و نیم پوند در هفته کاهش وزن نداشته باشید در تئوری، این بدان معنی است که £ ۵۰ کاهش وزن را در مدت بیش از یک سال از دست می دهید.

با این حال، شدنی است هر چند بطور واقع بینانه انتظار شکست وجود دارد شما می توانید با پیش بینی به دفع کردن موانع کاهش وزن کمک کنید.

مشکل با کاهش وزن سریع

هنگامی که شما یک مقدار زیادی وزن از دست بدهید سریع فیکس کردن آن، وسوسه انگیز می شود چنین روش های کاهش وزن، معمولاً یک روش خاص جادویی برای ریختن پوند اضافی اطلاق می شود این روش ها می تواند در قالب:

– رژیم های غذایی تک غذایی مانند (کلم و یا گریپ فروت).

– یک نوع ورزش.

– قرص لاغری و یا لرزش بدن.

– از بین بردن یک گروه از مواد غذایی مانند (رژیم غذایی بدون کربوهیدرات).

 

 

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : مشکل با کاهش وزن سریع, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 621 تاريخ : شنبه 20 مرداد 1397 ساعت: 3:25

امروزه ریزش مو در نوجوانی به عنوان یک مشکل جدی مطرح است به طوری که نوجوانان زیادی درگیر مسئله ریزش مو شده اند، در نتیجه این مشکل باعث خجالت آنها در موقعیت های مختلف می شود. دلایل ریزش مو در نوجوانان متفاوت است؛ استفاده از محصولات شیمیایی برای مو، رژیم های لاغری نا سالم و فشار روحی از جمله عوامل شایع ریزش مو ، در بین نوجوانان می باشد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث ریزش مو در افراد می شود که در ادامه بیشتر به آن پرداخته ایم.

دلایل ریزش مو در نوجوانی

افراد معمولا در سنین بالای ۳۰ سال با با مشکل ریزش مو درگیر هستند اما این اتفاق می تواند در سنین پایین و حتی نوجوانی نیز رخ دهد، از دست دادن موها مخصوصا در نوجوانی بسیار آزار دهنده است. آلودگی هوا، استرس و استفاده از شامپو های متنوع و متعدد از علل ریزش مو می باشند، استفاده بیش از اندازه از شوینده ها و فرم دادن و براق کردن موها، به مرور زمان باعث تضعیف پیاز مو ها می شود، ژل ها و اسپری ها نیز تاثیری مشابه بر روی مو دارند، از جمله عوامل دیگر دخیل در ریزش مو در نوجوانی داشتن تغذیه نا مناسب و کم توجهی به مصرف کافی سبزیجات است که این امر موجب تضعیف الیاف مو و کدر شدن مو ها می شود، بنابراین با یک رژیم غذایی مناسب می توان مو ها را تقویت کرد. گاهی ریزش مو می تواند زمینه ارثی داشته باشد. در زیر به برخی از دلایل اصلی ریزش مو در نوجوانی و چگونگی مقابله با آن  اشاره کرده ایم.

 

ریزش موی ارثی: ریزش موی ارثی معمولا در سنین ۲۰ سالگی رخ می دهد و درمان هایی برای کند کردن فرایند ریزش مو وجود دارد.

کمبود آهن: کمبود آهن باعث ریزش شدید مو و رنگ پریدگی به ویژه در خانم ها می شود، عنصر آهن در کنترل فرآیند تولید و رویش مو بسیار ضروری می باشد.

رسیدگی بیش از اندازه به مو ها : استفاده زیاد از انواع شامپوها، ژل ها و اسپری ها، استحمام زیاد و سشوار زدن زیاد به مو باعث ضعیف شدن آن می شود.

پر کاری غده تیروئید: این بیماری که باعث بروز عواملی نظیر کاهش وزن، عصبی شدن، پرخاشگری و اسهال می شود و افزایش سطح سوخت و ساز، فرایند ریزش مو را به دنبال دارد.

کم کاری غده تیروئید: کم کاری غده تیروئید بیشتر در زنان و معمولا در سنین بالای ۵۰ سال شایع است و باعث افزایش وزن، خستگی، افسردگی، یبوست و اخلال در تمرکز می شود.

بهداشت پوست و مو: از جمله دلایل دیگر ریزش مو در نوجوانی و همچنین بروز بیماری های پوستی، عدم توجه کافی به سلامت پوست، مو و بهداشت فردی است.

تماشای تلویزیون و استفاده بیش از حد اینترنت: به طور کلی کاهش فعالیت های فیزیکی تاثیر قابل توجهی در کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش برخی از هورمون ها برای تحریک رشد مو ها می شود.

 

به کار بردن راهکار های زیر در درمان ریزش مو و همچنین داشتن مو های شاداب و سالم تاثیر به سزایی می تواند داشته باشد:

رژیم غذایی سالم و متعادل: استفاده از سبزیجات سالم و نیز ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، موجب داشتن موهای سالم می شود. مواد مغذی مانند آهن، روی، انواع پروتئین ها، اسید های چرب امگا ۳، ویتامین های گروه B که در تخم مرغ یافت می شوند همه این موارد در داشتن موی سالم و شفاف به شما کمک می کنند، ضمن اینکه برای پیشگیری از ریزش مو در نوجوانی بسیار مفید هستند. جالب است بدانید درمان گیاهی ریزش مو و استفاده از رزِم غذایی سالم می تواند موثرترین روش برای درمان و یا پیشگیری ریزش مو باشد.

 

اضافه کردن مکمل های ویتامین خوراکی به برنامه غذایی: بعضی از ویتامین ها مثل ویتامین D برای رشد مو مؤثر هستند ولی از طریق غذا جذب بدن نمی شوند، بنابراین با مصرف آن و نیز مکمل ویتامین های گروه B نظیر بیوتین، ویتامین E، روی و منیزیم با دستور پزشک، بدن ویتامین های مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد چرا که این مکمل ها در حفظ سلامت بدن و موها کمک زیادی می کنند.

دوری از محرک های استرس زا: ریزش مو در اثر استرس در دراز مدت و یا وقایع ناگهانی اتفاق می افتد در این مواقع، با شستن مو ها،شانه کردن و حتی دست کشیدن روی آن ها می بینید که مو ها به صورت دسته ای کنده می شود. این اتفاق معمولا موقتی است و معمولا بعد از قطع استرس رشد مو ها به حالت عادی بر می گردد ولی اگر استرس درمان نشود علاوه بر اینکه ریزش مو شدید می شود، مشکلات جدی زیادی به دنبال دارد.

 

با انجام فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن و یا دویدن می توانید استرس خود را مهار کنید و آرامش را به زندگی خود برگردانید و از این طریق از هرگونه ریزش مو خودداری نمایید.

 

دلایل ریزش مو در نوجوانی

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : دلایل ریزش مو در نوجوانی, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 705 تاريخ : شنبه 20 مرداد 1397 ساعت: 3:25

بسیاری از میوه ها و خوراکی ها دارای هسته می باشند و از هسته آنها استفاده های فراوانی می شود. هسته خرما دارای خواص بسیاری است. از جمله خواص هسته خرما می توان به برطرف شدن آبریزش چشم اشاره کرد. برای آشنایی با دیگر فواید هسته خرما، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

از خواص هسته خرما چه می دانید؟

هسته خرما نیز همانند خود خرما فواید بیشماری دارد و در درمان و رفع مشکلات زیادی از آن استفاده می شود. اغلب ما کم و بیش با خواص خرما آشنایی داریم حال زمان آن رسیده است که با خواص هسته خرما نیز آشنا شویم. هسته خرما همچون خیلی از هسته های دیگر از جمله : هسته آووکادو، هسته انبه، هسته زردآلو، هسته سیب و… دارای خواص زیادی می باشد.

رفع حساسیت و آبریزش چشم

افرادی که به دلیل حساسیت فصلی یا نور، دچار آبریزش چشم شده اند، باید چند هسته خرما را کوبیده و بعد از جوشاندن و صاف کردن، چشم را با آن شست و شو دهند. برخی نیز معتقدند که هسته خرما پودر شده، قدرت بینایی را افزایش می دهد. در این موارد پودر هسته خرما بهتر است جایگزین سرمه شود.

 

دفع سنگ کلیه

از خواص هسته خرما این است که سنگ کلیه را به وسیله شکستن دفع می کند. افراد مبتلا به سنگ کلیه یا سنگ مثانه می توانند چند هسته خرما را بکوبند و بجوشانند. آن گاه جوشانده هسته خرما را روزی دو بار میل کنند.

 

درمان دیابت

از فواید مهم هسته خرما درمان دیابت می باشد. برای استفاده از این فایده، باید قهوه هسته خرما را آماده کرد. مصرف یک بار در هفته این قهوه، تا حد زیادی میزان قند خون بدن را کنترل می کند. برای تهیه قهوه هسته، باید چند عدد هسته خرما را با آب ولرم شسته و به مدت ۱۰ روز در معرض نور خورشید بگذارید تا خشک شوند. بعد از گذشت این مدت، هسته های خرما را داخل فر قرار دهید تا بسوزند و به شکل قهوه ای سوخته درآیند. بعد از سرد شدن آن ها را بکوبید و میل کنید. البته استفاده از دمنوش آن نیز امکان پذیر است.

 

درمان جای زخم

از شگفت انگیزترین خواص هسته خرما، برطرف شدن زخم و جای آن می باشد. بسیاری از زخم های چرکی یا جای زخم را می توان با هسته خرما درمان کرد. برای این کار، هسته های خرما را بسوزانید و بکوبید. آن گاه این مخلوط را بر جای زخم قرار دهید.

افزایش شیر مادر

هسته خرما باعث افزایش شیر مادر می شود. زنان شیرده باید در هفته چند بار، کوبیده هسته خرما مصرف کنند. هسته خرما مانند خرما دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و مانع از آسیب رسیدن به ساختار DNA می شود.

 

بخور هسته خرما

کسانی که دارای دردهای مفصلی از جمله آرتروز هستند، می توانند از بخور هسته خرما بهره مند شوند. این بخور برای بعد از زایمان بسیار پر کاربرد است. زنان بعد از زایمان با مشکلات بسیاری از جمله حرکت و حجم رحم رو به رو می شوند و برای بازگشت رحم به جایگاه اولیه خود از بخور هسته خرما کمک می گیرند.

درمان اسهال

از خواص هسته خرما, درمان مشکلات گوارشی و اسهال مزمن می باشد. این میوه در این مواقع یک ضدعفونی کننده قوی است و باکتری های دستگاه گوارش را نابود می سازد. برای درمان اسهال بهتر است پودر هسته خرما تهیه و آن را مصرف کنید.

 

روغن هسته خرما

روغن هسته خرما نیز فواید بسیاری دارد. این روغن برای درمان و بهبود زخم معده به کار می رود. به افرادی که دارای ریزش مو هستند، روغن هسته خرما توصیه می شود. از این روغن برای تولید و تهیه مواد شوینده ای مانند شامپو و صابون استفاده می شود.

از اینکه با خواص هسته خرما همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم توضیحات ارائه شده شما را با فواید هسته خرما به خوبی آشنا کرده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خاصیت های دیگر مواد غذایی، به بخش خواص مواد غذایی مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

برچسب : خواص دانه ها

 

از خواص هسته خرما چه می دانید؟

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : از خواص هسته خرما چه می دانید؟, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 697 تاريخ : شنبه 20 مرداد 1397 ساعت: 3:25

دوچرخه‌سواری در فضای باز یا بسته ورزش مناسب و قابل دسترسی برای افراد در تمامی سنین است.دوچرخه‌سواری همچون بیشتر فعالیت‌های جسمی از بدن در برابر چاقی، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات روحی حفاظت می‌کند.در ادامه دلایل مهمی که توجیه می‌کنند چرا لازم است به‌طور مرتب دوچرخه‌سواری کنیم عنوان شده است:

بهبود سلامت روان

دوچرخه‌سواری به‌عنوان روشی برای رفت و آمد علاوه بر آنکه نسبت به پیاده‌روی در وقت صرفه‌جویی می‌کند بلکه برای بهبود سلامت روان نیز مفید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که برای رفت و آمد به محل کار از دوچرخه استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که با وسایل حمل و نقل عمومی یا شخصی رفت و آمد دارند، شادتر هستند.

 

عضله‌سازی و تقویت استخوان‌ها

هنگام دوچرخه‌سواری ماهیچه‌های شانه، ماهیچه‌های سرینی در نشیمنگاه و ماهیچه چهارسر ران فعالیت دارند. فعالیت چندین ماهیچه به حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی کمک می‌کند.

تقویت عملکرد مغز

درحالی‌که فواید دوچرخه‌سواری برای مقابله با بیماری قلبی‌وعروقی و دیابت آشکار است، بررسی‌ها نشان می‌دهد این ورزش بهبود عملکرد مغز، قدرت شناختی و ساختار مغز را نیز به‌دنبال دارد. گروهی از محققان آمریکایی در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۲ انجام گرفت، مشاهده کردند انجام مرتب دوچرخه‌سواری مهارت‌های حل مساله و حافظه‌ای را در افراد مسن حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بهبود می‌دهد.

کمک ‌به بیماران مبتلا به آرتریت

افرادی که از مشکلات تعادلی رنج می‌برند می‌توانند از فواید دوچرخه‌سواری در فضای بسته بهره ببرند. همچنین این موضوع در مورد بیماران مبتلا به آرتریت هم صحیح است که می‌توانند بدون وارد کردن فشار به مفاصل ورزشی مفید برای قلب‌وعروق انجام دهند.افراد مبتلا به استئو آرتریت یا روماتوئید آرتریت که به‌دلیل درد، فعالیت جسمی ندارند اغلب دچار مشکلات تعادلی می‌شوند.

 

فواید دوچرخه‌سواری برای سلامتی

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : فواید دوچرخه‌سواری برای سلامتی, سلامتی, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 666 تاريخ : شنبه 20 مرداد 1397 ساعت: 3:25

به پوسته ی نازکی که در گوشه چشم تولید و باعث تورم آن می شود ناخنک چشم می گویند

ناخنک یا پتریژیوم pterygium، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود. معمولا در طرف بینی چشم است. این ضایعه ناشی از رشد خوش‌خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است.

به پوسته ی نازکی که در گوشه چشم تولید و باعث تورم آن می شود، ناخنک چشم می گویند. ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می‌شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می‌کند. به علت وجود رگهای زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است.

ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می‌شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می‌کند و تا وسط قرنیه می‌رسد و جلوی دید را می‌گیرد. به علاوه حتی ناخنک‌های کوچکتر هم می‌توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

علت ناخنک چشم چیست؟

علت دقیق آن به خوبی شناخته نشده است. ناخنک اغلب در افرادی که بسیاری از وقت خود را خارج از منزل سپری می کنند، به ویژه در آب و هوای آفتابی، روی می دهد.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به ویژه پرتو فرابنفش به مدت طولانی، خشکی و غبار نقش مهمی در ایجاد این بیماری داشته باشند.

ناخنک گاهی ملتهب می‌شود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می‌شود

علایم و عوارض ناخنک چشم 

بیماری در ابتدا فاقد علایم چندانی می باشد؛ امّا به تدریج و با بزرگ شدن تدریجی آن، مشکلات شروع می شود:

• خارش، سوزش و قرمزی چشم: به خودی خود یا در صورت تحریک چشم، تماس چشم با آب، گرد و غبار و …. این مشکلات اغلب خفیف است؛ امّا گاهی ناخنک ملتهب می شود؛ در این حالت، این علایم تشدید شده؛ اشک ریزش نیز به آنها اضافه می شود.

• اختلال در بینایی به دلیل:

اختلال فیزیکی در انتقال نور از راه مردمک به داخل چشم به علّت رشد ناخنک بر روی قرنیه.

ایجاد آستیگماتیسم با تغییر شکل قرنیه بر اثر رشد ناخنک.

• مزاحمت در استفاده از لنزهای تماسی.

• مسایل مربوط به زیبایی ظاهری فرد.

تشخیص ناخنک چشم  :

در هنگام معاینه چشم توسط پزشک، ناخنک به راحتی قابل تشخیص است.

اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است

درمان ناخنک چشم :

ο اگر ناخنک کوچک باشد و ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمها نشود نیاز به درمان خاصی ندارد.

ο اگر ناخنک گهگاه ملتهب شود و سوزش و قرمزی چشم ایجاد کند مصرف قطره‌های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود. در مواردی که ناخنک التهاب شدیدی دارد می‌توان با نظر چشم پزشک یک دوره درمان با قطره‌های استروئیدی یا سایر قطره‌های ضد التهاب انجام داد.

ο در مورد ناخنک‌های بزرگتر که از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت دارند و یا با ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید شده‌اند می‌توان با جراحی ناخنک را برداشت.

البته اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است و به خصوص در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند در نیمی از موارد، عود دیده می‌شود. در این افراد بهتر است علاوه بر برداشتن ناخنک از روشهای تکمیلی مثل پیوند ملتحمه یا استفاده از داروهای خاص (مثلا میتومایسین) در حین جراحی استفاده شود.

ο در ناخنک‌های خیلی بزرگ که وسط قرنیه را هم درگیر کرده‌اند ممکن است لازم باشد علاوه بر اقدامات فوق از پیوند قرنیه لایه‌ای برای اصلاح شکل قرنیه استفاده شود.

لازم به ذکر است که برخی از تومورهای چشمی ممکن است در ابتدا با ناخنک اشتباه شوند. پس در مواردی که ناخنک رشد خیلی سریعی دارد و یا مکرراً عود می‌کند حتماً باید با چشم پزشک مشورت کنیم.

در هنگام معاینه چشم توسط پزشک، ناخنک به راحتی قابل تشخیص است

درمان ناخنک به شیوه طبّ سنّتی

♦ روغن بنفشه در چشم بچکانید.

♦ کُندر کوبیده را یک ساعت در آب گرم خیس کرده و صاف کنید، سپس روی ناخنک بمالید.

♦ عناب را با هسته بادام کوبیده، بجوشانید تا آبش کم شود، سپس صاف کرده و روزی ۳ مرتبه در چشم بچکانید.

درمان ناخنک با عرقیات : عرق تمشک و عرق زیره.

درمان خوراکی ناخنک : تمشک.

موارد پرهیز :

از خوراکی های ترش و سنگین پرهیز کنید.

باد شدید و گرد و خاک ممکن است با تحریک چشم در ایجاد ناخنک مؤثر باشد

پیشگیری از ناخنک چشم  :

اشعه ماوراء بنفش خورشید۳ در ایجاد ناخنک مؤثر دانسته شده است. بنابراین توصیه می شود افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند و مدت زیادی در معرض تابش آفتاب قرار دارند حتماً از کلاه های لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند. همچنین باد شدید و گرد و خاک ممکن است با تحریک چشم در ایجاد ناخنک مؤثر باشد.

در افرادی که ناخنک دارند معمولاً ورود آب به چشم ها (در موقع شستن صورت یا حمام کردن) باعث تحریک چشم و ایجاد سوزش و قرمز شدن چشم ها می گردد. بنابراین این افراد باید دقت کنند که حتی الامکان آب وارد چشمشان نگردد.

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

منابع:gilankade.ir

daneshnameh.roshd.ir

markazhekmat.persianblog.ir

 

علائم و درمان ناخنک چشم

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : درمان ناخنک چشم, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 670 تاريخ : شنبه 20 مرداد 1397 ساعت: 3:24

حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است

برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

فشار خون پایین یا هیپوتانسیون به این معناست که جریان خون در رگ‌ها، برای رسیدن به ارگان‌های بدن، فشار کافی را ندارد که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد شوک در بدن شود. فشار خون پایین در صورتی که موجب بروز علائم دیگر نشود، مشکل‌ساز نیست. علائم فشار خون پایین شامل سبکی سر، سرگیجه و غش کردن(سنکوپ) می‌شود. علائم فشار خون پایین در هنگام تغییر وضعیت بدن از حالت خوابیده به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده، بیشتر نمایان می‌شود. شایع‌ترین علل پایین بودن فشار خون عبارتند از: کم شدن حجم خون، بیماری قلبی و تاثیر برخی داروهای خاص.

در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون ” ۱۲ روی ۸” گفته میشود. عدد ۱۲، فشار خون انقباضی و عدد ۸، فشار خون انبساطی است.

حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون‌تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، ۱۱۵ میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار ۱۱/۵) و فشار خون انبساطی‌تان ۵۰ میلی‌متر جیوه (یعنی عدد ۵) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش ۲۰ میلی‌متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از ۱۱۰ میلی‌متر جیوه به ۹۰ میلی‌متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می‌شود چون مغز دیگر نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

افت ناگهانی فشارخون اگر در اثر خونریزی شدید، عفونت‌های جدی یا واکنش‌های آلرژیک رخ بدهد بدون شک زندگی فرد را تهدید می‌کند. از طرف دیگر شیوه‌ی زندگی افراد هم بر میزان فشار خون تأثیر خواهد گذاشت. ورزشکاران و افرادی که به طور منظم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند معمولا فشار خون پایین‌تری دارند و افراد غیرسیگاری و آنهایی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند و وزن طبیعی دارند معمولا فشارخون طبیعی دارند. فشار خون در برخی موارد نادر، نشانه است؛ در واقع، یکی از نشانه‌های اختلالات جدی که زندگی فرد را تهدید می‌کنند.

خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد

انواع فشار خون پایین

فشار خون پایین به چندین قسمت طبقه بندی می شود:

فشار خون ارتواسپاتیک: به فشار خون پایین در هنگام ایستادن ناگهانی یا بلند شدن از روی تخت گفته می شود که در سنین مختلف رایج است. بدن معمولا خود را با هر شرایطی سازگار می کند به همین دلیل ممکن است برای مدتی سرگیجه داشته باشید که عموم مردم آن را به نام ستاره ستاره شدن می شناسند.

فشار خون موضعی: افت فشار خون که درست پس از خوردن غذا اتفاق می افتد. افراد سالخورده، به ویژه آن هایی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، به احتمال زیاد به فشار خون پایین دچار می شوند.

فشار خون عصبی: معمولا در اثر ایستادن زیاد اتقاق می افتد. کودکان این شکل از فشارخون را بیشتر از بزرگسالان تجربه می کنند. حوادث ناگوار عاطفی نیز می تواند باعث فشار خون پایین شود.

افت فشار خون شدید: افت فشار شدید باعث شوک می شود. شوک زمانی اتفاق می افتد که اندام شما خون و اکسیژنی را که لازم است به درستی به مغز نرساند، افت فشار شدید اگر درمان نشود یک تهدید جدی برای سلامتی به حساب می آید.

افت ناگهانی فشار خون چیست؟

افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود تا به تغییرات ناگهانی واکنش های مناسب نشان دهد.

به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.

خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

داروها همچنین ممکن است باعث فشار خون پایین شوند

علل فشار خون پایین

فشار خون هرکس ممکن است به دلایل مختلف در یک زمان کاهش یابد که معمولا علائم خاصی ندارد فقط در یک سری شرایط خاص می تواند باعث مشکل شود این شرایط عبارتند از:

بارداری: به دلیل افزایش تقاضای خون هم برای مادر و هم برای جنین که در حال رشد است

مقدار زیادی خونریزی به دلیل جراحی

گردش خون ناشی از حملات قلبی یا کارکرد نا مناسب دریچه قلب

ضعف همراه با شوک که بعضی اوقات با کمبود آب نیز همراه است.

شوک آنافیلاکتیک که به واکنش های آلرژیک شدید گفته می شود

عفونت های خونی

اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت، نارسایی بالای کلیوی و بیماری تیروئید

داروها همچنین ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. مانند داروهایی که برای درمان بیماری قلبی مورد استفاده قرار می گیرند داروهای ضد افسردگی و داروهای اختلال نعوظ نیز همچنین می توانند باعث فشار خون پایین شوند.

بعضی از افراد با دلایل ناشناخته فشار خون پایین دارند. این نوع افت فشارخون، که به نام هیپوتنشن مزمن شناخته می شود، معمولا مضر نیست.

خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند

راه‌های طبیعی برای افزایش فشار خون

اکثر افراد مبتلا به فشار خون پایین نیاز به دارو و یا سایر اقدامات پزشکی برای افزایش فشار خون ندارند. روشهای طبیعی و تغییر در شیوه زندگی برای بالا بردن فشار خون وجود دارد از جمله انجام تغییرات زیر در شیوه زندگی:

افزایش مصرف نمک برای بالا بردن فشار خون

اگر ما همیشه توصیه به مصرف کم نمک داریم اما برای افراد مبتلا به کم فشاری خون حرفمان را پس می‌گیریم چون اگر شما مبتلا به فشار خون پایین باشید باید میزان مصرف سدیم را که اغلب از طریق نمک خوراکی تامین می‌شود، بالا ببرید. سعی کنید به هنگام بیرون رفتن از خانه مقداری تنقلات نمکی را همراه خود داشته باشید.

از نوشیدنیهای الکلی اجتناب کنید

الکل می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید از مصرف الکل خودداری کنند. فکر کنم هیچ نیازی به گفتن مضرات الکل برای شما نیست پس به این دلیل هم باید آن را کنار بگذارید.

در مورد استفاده از داروها با پزشک صحبت کنید

فشار خون پایین می‌تواند یکی از عوارض جانبی داروها باشد. اگر علائم فشار خون پایین پس از مصرف یک دارو شروع شد، باید در مورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

ضربدری کردن پاها موقع نشستن

ضربدری کردن پاها موقع نشستن فشار خون را افزایش می‌دهد. برای افرادی که فشار خون بالا دارند، این نوع نشستن مشکل‌ساز است. در عوض افرادی که علائم فشار خون پایین دارند، ضربدری کردن پاها با حداقل زحمت، فشار خون را بالا می‌برد.

آب بنوشید

مصرف آب بیشتر می‌تواند باعث افزایش حجم خون شود که می‌تواند یکی از علل بالقوه فشار خون پایین باشد. همچنین می‌توانید از کمبود آب جلوگیری کنید و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله سر درد ناشی از کم آبی که شرح آن برای شما داده شد.

افزایش تعداد وعده‌های غذا

خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند. این به این دلیل است که وعده‌های کوچکتر به جلوگیری از افت فشار خون مرتبط با خوردن وعده‌های بزرگتر و سنگین‌تر کمک می‌کند.

جوراب واریس بپوشید

جوراب واریس به کاهش میزان خونی که در پاها و اندامهای پایینی گیر می‌افتد، کمک می‌کند، بنابراین آن را به جای دیگر بدن منتقل می‌کند. جوراب واریس نیز برای کمک به کاهش فشار و درد ناشی از وریدهای واریسی استفاده می‌شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

فشار خون پایین و درمان پزشکی

پزشکان به طور معمول موافق هستند که فشار خون پایین فقط در صورت وجود علائم مشکل محسوب می‌شود. فرد مبتلا به فشار خون پایین باید از علائم احتمالی آگاهی داشته باشد و اینکه چه داروهایی ممکن است فشار خون را در هنگام استفاده از آنها کاهش دهد.

تجربه کردن هر یک از علائم پایین بودن فشار خون ممکن است یک وضعیت اساسی را نشان دهد که نیازمند توجه و مراقبت پزشکی است. هر کسی که علائم و شواهد شوک را تجربه می‌کند باید به دنبال مراقبتهای فوری پزشکی باشد چون شوک یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است.

 

علتها و درمان فشار خون پایین

 

وبلاگ هلث 98...
ما را در سایت وبلاگ هلث 98 دنبال می کنید

برچسب : علتها و درمان فشار خون پایین, فشار خون, نویسنده : امیرحسین health98 بازدید : 686 تاريخ : شنبه 20 مرداد 1397 ساعت: 3:24